Praca na kontrakcie
Osoby pracujące na kontrakcie chwalą sobie swoją formę zatrudnienia i często twierdzą, że wolą obecną formę współpracy z danym podmiotem, niż umowę o pracę na etacie. Jeśli chodzi natomiast o rozliczenia, przybierają one formę taką, jak przy umowie zleceniu. Osoba pracująca na kontrakcie podlega zasadom ubezpieczenia takim samym, jak pozostali zleceniobiorcy.
Ubezpieczenia i wynagrodzenie dla pracownika kontraktowego
Osoba pracująca na kontrakcie, podlega następującym ubezpieczeniom: Rentowemu, emerytalnemu i wypadkowemu, a także zdrowotnemu. Na wniosek ubezpieczonego, może być również opłacane ubezpieczenie chorobowe. Co do dochodów – zarobione pieniądze traktowane są zwykle tak jak te, które zostały zarobione osobiście przez dany podmiot gospodarczy. Zwykle jest to jednoosobowa działalność gospodarcza.
Co do rozliczania przychodów – jeśli chodzi o kontrakty managerskie – manager wykonuje zwykle kontrakt w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i przychody uzyskuje tylko i wyłącznie z tej umowy. Zdarza się jednak taka sytuacja, w której manager uzyskuje przychody zarówno z kontraktu, jak i tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Wówczas następuje zbieg tytułów do ubezpieczeń. Można wówczas obejść kłopot, inaczej tytułując obowiązujące ubezpieczenia. Składka zdrowotna może być opłacana z obu tytułów. Natomiast ubezpieczenie społeczne może zostać rozdzielone i płacone tylko z ramienia prowadzonej działalności gospodarczej.