Pokolenie Y na rynku pracy
Pokolenie Y to osoby urodzone między 1980, a 2000 rokiem. Wychowywali się w nowym ustroju i zgodnie ze zreformowanym systemem edukacji, a rodzice zazwyczaj starali się zapewnić im wszystko to, czego sami nie mieli, dorastając w czasach PRL-u. Młodzież i dorośli z pokolenia Y przyzwyczajeni są do tego, że otoczenie i bliscy pomogą im w trudnych momentach, by przejść przez nie bezboleśnie.
Jak to się przekłada na sytuację na rynku pracy? Jak pracuje pokolenie Y? Przede wszystkim chce ono, aby praca była równocześnie hobby. Bardzo dużą wagę przykłada do rozwoju osobistego i tego właśnie oczekuje przede wszystkim od pracodawców – zapewnienia szerokich możliwości rozwoju. Z tego samego względu, bardzo ceni sobie czas wolny – dla większości osób z tego pokolenia zostanie w pracy na nadgodzinach jest nie do pomyślenia.
Pokolenie Y, w porównaniu do swoich rodziców i dziadków, zdecydowanie bardziej woli pracować na własny rachunek – stawia na własną działalność gospodarczą i pracę w charakterze freelancera. Lubi wyzwania, ale ma problem z organizacją miejsca pracy. Dodatkowo – nie przywiązuje się do niej za bardzo. Kultura konsumpcyjna wykształciła w „igrekach” przeświadczenie, że jeśli tylko coś im się nie będzie podobać, zawsze mogą zrezygnować.